måndag 9 juni 2008

Studielån eller inte

Sitter just nu med ansökningspapper från csn, känner mig ganska kluven. På ett sätt så känns det väldigt dumt och onödigt att hålla på att spara och samtidigt ta nya lån. Jag skulle kunna klara mig utan lån i höst, speciellt om jag jobbar lite mer extra än vad jag gjort tidigare under terminerna.

Men om jag inte tar lån så kommer jag inte ha någon buffert att ta av efter examen. Man blir ju lite rädd när man läser om att hamna i skuldfällan.

Hade ni tagit mer lån och sparat pengar eller levt på sparpengarna?

6 kommentarer:

Morfar Lasse sa...

Du tänker klokt!
Har du ett klart yrkesmål för din utbildning, börja söka jobb redan i höst. "Scana" marknaden efter de intressantaste arbetsgivarna och kolla vem som är deras ledare högst upp. Börja med en enkel brevkontakt, där du gör en positiv, lätt offensiv, presentation av dig själv. Posta brevet en fredag och följ upp kontakten på följande onsdag.
- Ring upp, be om fem minuter via telefon (det visar respekt för personens tid) och ha koll på tiden. "Säg till när tiden är slut och fråga om ni ska sluta eller om han har tid att fortsätta?"
- Starta "själva samtalet", med att fråga om han fått brevet och hunnit titta på det. "Säg att DU ser deras företag som en MYCKET intressant arbetsplats och förklara varför. - Låt honom bekrätfa "att han är med". Fortsätt med att förklara varför du skulle kunna vara intressant för dem. Osv.
-Jobba aldrig med mer än 2-3 företag åtgången.

Har Du funderingar kring det jag skrivit, hör av dig.

Anonym sa...

Ta ett lån. Spara hos några med bra ränta (Kaupthing, marginalen etc.)

På så sätt går du plus på lånet. Och du jobbar då tillräckligt för att leva på jobbet.

Om du fixar det så kommer du spara mycket i långa loppet. Och när du är klar med studierna betalar du antingen av hela lånet på en gång. Eller behåller det och har ett lån kvar med fördelaktig avbetalningsplan och ränta.

Går inte att förlora på det så länge inte sparräntorna rasar snabbare än CSNs utlåningsränta.

Sjukpensionären sa...

Finns nog en risk med överbelastning med både jobb och heltidsstudier. Förstår inte hur människor orkar. Du gör nog klokt i att låna lite csn är ju trots allt rätt förmånligt.

Marcus sa...

Finns, precis som max var inne på, flera banker som erbjuder högre sparränta än vad räntan på csn-lånet är. Låna och stoppa in pengarna där.

Anonym sa...

Håller med Max, fastän det kanske egentligen inte är någonting folk anser att man bör göra.

Rikframtid sa...

Kloka råd, det blir nog att jag lånar men spar undan så mycket som möjligt.