söndag 8 juni 2008

Småsnål

Börjar känna mig lite småsnål, det är inte alls likt mig. Jag brukar inte ens tänka tanken att strunta i att köpa ekologiskt och istället ta eldoradovaror.

Själva tanken med det här är ju att jag ska vara både ekonomisk och miljövänlig. Nu måste jag lova mig själv att inte bli för ekonomisk och strunta i allt annat.

Mina tips för att få en prisvärd och ekologisk meny är att minska mängden kött. Vegetariska rätter är ofta godare, billigare och nyttigare, beroende på hur duktig man är på att laga mat :). Om man bor i närheten av en ekologisk gård finns det ofta möjlighet att köpa billligare grönsaker och rotfrukter direkt från bonden. Jag brukar köpa potatis från en gård nära där jag bor.

Dessutom lönar det sig att gå till en butik som är ansluten till KRAV, där är utbudet större och priserna lägre.

Så nu får jag ta och skärpa mig och följa mina egna regler, annars får jag kanske prova på något lite mer extremt för miljö!

7 kommentarer:

M. Carlsson sa...

Haha, jag tror inte jag skulle våga nakencykla. Jag är alldeles för pryd. Jag köper nästan uteslutande ekologiskt, inte bara för miljön utan främst för min egen hälsa. Hur nyttigt är det att äta gift, liksom? Men det är ju dyrare med ekomat, det är det.

Miss Millionairess sa...

Aven jag haller mig till ekologisk mat etc. Struntar hogaktningsfullt i de pengar jag kunnat spara pa att kopa billigare alternativ eftersom jag aven har ett samvete att brottas med...;-)

Anonym sa...

hej jag undrar hur blogspot ställer sig till betallänkar, inte för att det gör ngn stor skillnad på bloggandet men jag har min blogg via metrobloggen och där kan jag inte länka dem länkar jag har avtal med på tradedoubler?

www.metrobloggen.se/kapitalist

Anonym sa...

Ja det där låter bra, det var ju lite det vi var inne på när vi pratade sist i hallsta på bryggan där

Anonym sa...

Ja det var ju lite det jag och min kompis var inne på när vi pratade sist du jag "pontus" "svea" o "kalle" på bryggan i Hallsta.

/Sajje ( den med kortast hår)

Rikframtid sa...

Den hemliga husmodern: det skule nog inte jag heller, det är nog lättare för mig att bara handla ekologiskt :) Det är galet att vi accepterar att få i så mycket gifter.

miss millionairess: det är nog bra att man har ett samvete men lite i vägen för ekonomin är den allt :)

anonym: Jag tror att du får ha vilken reklam du vill! Är det någon annan som vet säkert?

Sajje: Blev det en bra kväll då?

A-K sa...

Jo, det är nog lätt att delvis gå ifrån det ekologiska när prisskillnaderna är stora, eller när pengarna behövs till något annat - men tack och lov, så är ju det ekologiska utbudet mycket större nu än vad det var för bara något år sedan och priserna ofta humanare. Och som du skriver, att minska mängden kött bidrar starkt till en mer ekologisk meny och då kan man istället lägga några extra kronor på till exempel ekologiska grönsaker, bönor eller annat.

Och visst får du lägga till mig i din lista, inga problem :)