måndag 19 maj 2008

Att ha koll på pengarna

För att veta vad mina pengar går så har jag flera olika konton där jag varje månad för över pengar, t.ex. konton för kläder, hygien, litteratur mm. När jag behöver pengarna flyttar jag tillbaks dem till uttagningskontot tar ut pengarna och använder dem. På så sätt undviker jag att pengarna bara försvinner och ogenomtänkta impuls köp.

Jag har funderat på att börja föra kassabok mer frågan är om det verkligen är värt all den tid det tar. Brukar du föra kassabok?

Den här månaden har jag inte rört pengarna på klädkontot eftersom jag bestämt mig för att konsumera mindre. Från och med nu så tänker jag inte låta pengarna som blir över ligga kvar på det olika kontona vid månadens slut utan de ska in på sparkontot oavsett hur lite pengar det är.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag brukar föra kassabok. Väldigt bra!

Anonym sa...

Jag har kört kassabok i 3 år. Slutade dock förra sommaren och min ekonomi är inte den bästa längre! Förr orkade jag inte köpa saker bara för jag skulle skriva det i kassaboken. ;)

Ska införa boken igen!

Anonym sa...

Jag och sambon tänkte börja föra kassabok. Men vi tycker det blir allt för mycket jobb så vi la ner det.

Martin sa...

Jag gillar också det med flera konton. Använder inte bankbok men är nöjd ändå!

Rikframtid sa...

Karin: Jag tror också att det är bra om man orkar fylla i allt

snabblan: det har du rätt i man kanske skulle handla mindre om man hade kassabok

cashaupp: Jag känner likadant

ekonomiskt: Båda sätten ger bättre ordning på ekonomin och det är ju viktigast :)

Växla ner sa...

jag har försökt, men missat, men i maj har jag skött mig exemplariskt och jag märker redan att jag sparar

M. Carlsson sa...

Jag bloggade om min egen kassabok häromdagen. Jag har nämligen hittat en gratistjänst på nätet: Buxfer , som det verkligen är kul att bokföra sina inkomster och utgifter i. Dessutom har jag märkt att jag blir riktigt småsnål av att föra kassabok. Jag tänker efter ordentligt innan jag köper småsaker som exempelvis en tidning eller godis. Hade bara tänkt föra kassabok en tid för att kolla av vart pengarna går, men den här var så himla bra att jag funderar på att fortsätta för jämnan.