tisdag 20 maj 2008

Koncentrationssvårigheter och kassabok

Sitter och pluggar till molekylärgenetik tentan men koncentrationen är låg och datorn lockar. Tror att jag tänker prova att föra kassabok nästa månad, det är värt ett försök för att se vart pengarna ta vägen. Det är ganska lätt att det slinker ner en hel del onödiga saker när man handlar. Kassabok kan nog vara ganska hämmande eftersom man måste redovisa sin synder.

Nu är det bäst jag åker till universitetet om det ska bli något vettigt gjort idag!

2 kommentarer:

Finanspampen sa...

Kassabok skall jag själv köra i höst tänkte jag, se vad man verkligen bränner pengar på(stor risk att kläder å öl blir en stor summa.. :D)

med tanke på att du skriver "Så nu har jag som mål att spara ihop 50 000 till nyår så att jag kan klara mig ett halvår utan inkomst om det skulle behövas."
Så undrar jag självklart - hur ser arbetsmarknaden ut för det du blir, någon överhängande risk att du kommer bli en av dessa 'arbetslösa akademiker' ?

Rikframtid sa...

Jadu jag får egentligen två examen, blir både biolog och gymnasielärare i kemi och biologi. Som biolog är det nästan omöjligt att få jobb men ett lärarjobb borde jag kunna få speciellt som det verkar finnas flest lärarjobb inom naturvetenskapen just nu. Men det är många jag läst med tidigare som blivit arbetslösa akademiker.