måndag 19 maj 2008

Ekologiska Kläder

Fler och fler av de stora företagen som H&M, Lindex och JC har numera kollektioner med kläder gjorda av ekologiskt bomull. Vilket är en positiv utveckling, problemet med bomull är att odlingen är dålig för jorden o avsett om den är ekologisk eller inte. För att odla bomull kräva massor av vatten vilket leder till att jorden urlakas på näringsämnen och i förlängningen blir till öken. Öken bildning är idag ett stor hot mot den biologiska mångfalden och världens matproduktion.

Så ska man skaffa nya kläder kan jag rekomendera två andra material istället. Hampa är kvävebindande och förbättrar jorden medans den växer och väskor och plånböcker av hampa tycker iaf jag är väldigt fina.

När det gäller kläder så är hampa lite för strävt för att vara riktigt bekvämt, där kan jag istället rekomendera bambu, bumbu är liksom hampa jordförbättrnade och den växer naturligt bra utan bekämningsmedel, bevattning och gödning. Kläder av bumbu är mjuka och sköna. Ute i butik kan det vara svårt att hitta bambukläder men det finns en mängd sidor på internet tex den här.

Bambun som används är inte samma som pandan äter :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du gjorde mig nyfiken på bambukläder, men jag kom inte in på sidan du länkar till....

Rikframtid sa...

Jag har lagt in en annan sida nu, den har kläder med bambu, harpa och bomull. Allt ekologiskt. Men om du söker på bambukläder så kommer du hitta mer information.

Rikframtid sa...

Roligt att du blev intresserad förresten, de kläder jag har av bambu är riktiga favoriter :)

Anonym sa...

Bambukläder är absolut det bästa man kan ha,det är helt underbart! Det är ett hållbart material på alla sätt, bokstavligen. På Gröna Grodan (http://grona-grodan.se) hittar ni en del och det blir mer.
Hälsningar
Susanne