lördag 17 maj 2008

Vad innebär en rik framtid för mig?

För mig innebär en rik framtid att leva på ett sätt som är hållbart både ekonomiskt och för miljön. I höst börjar jag skriva mitt examensarbete om just hållbar utveckling och ju mer jag lär mig om miljö ju mer inser jag att jag inte lever som jag lär. Och så vill inte jag ha det, att leva mer ekologiskt behöver inte vara en uppoffring.

Jag vill bevisa för mig själv att jag kan leva ett rikt liv samtidigt som jag minskar min miljöpåverkan. Kortsiktigt så kan det vara svårt att se hur miljötänkande och ekonomi går ihop men långsiktigt är jag övertygad om att bra miljövård är grunden för en fungerande ekonomi i framtiden.

2 kommentarer:

Gustav sa...

Om du bosätter dig i ett tält i skogen och bara käkar bär hela dagarna blir det inte mycket till miljöpåverkan. Du kanske orsakar lite skrämsel hos det lokala djurlivet men någon global påverkan är du inte längre ansvarig för. Varför nöja sig med att minska sin miljöpåverkan när man kan minimera den? :)

Rikframtid sa...

Gustav: Du har så rätt, jag tänker alldeles för begränsat :p