torsdag 29 maj 2008

Hög inflation

DN räknar idag upp vilka som är vinnare och förlorare när inflationen är hög. Själv så hamnar jag bland förlorarna eftersom jag har en stor del av mina pengar på ett vanligt sparkonto. För mig känns det ändå som det bästa alternativet då jag inte vill riskera dem just nu på en osäker börs och inte vill binda upp mig på en längre tidsperiod som de flesta sparkonton med högre ränta kräver.

Vad tycker du är det bästa sättet att spara sina pengar när inflationen är hög?

7 kommentarer:

Frank Bonnevie sa...

Köp något som kan producera mat! Typ land...mycket land!!

It never goes out of fashion!

Anonym sa...

Man får försöka hitta ett sparkonto som ger en bättre ränta än vad inflationen är. Jag är rätt nöjd med sbab, lätt att stoppa in och ta ut pengar, e-legitimation är allt som krävs och så behöver man inte binda upp sig.

Geoffrey Goines sa...

varför inte köpa valuter från länder som har lägre inflation än sverige?

M. Carlsson sa...

Läste en jätteintressant artikel om just detta på di.se idag: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\05\30\286716§ionid=undefined
Räntebärande statspapper var spartipset för att behålla pengarna trots inflation. Investeringar på längre sikt gällde råvaror och tillväxtländer, men du vill ju spara på kort sikt så ett sparkonto med hög ränta eller en fond med räntebärande papper kanske är det bästa?

Rikframtid sa...

Intressanta tips, undra hur mycket land jag får för mina pengar :) Jag ska fundera på att skaffa ett annat sparkonto sbab har ju högre ränta än det jag har nu.

Frank Bonnevie sa...

Låna pengar och köp land! Så tjänar du ännu mer på inflationen.

Anonym sa...

Borde inte ett bra sätt mot inflation vara att äga aktier i högt belånade bolag? Eftersom lånen minskar i värde med inflationstakten. Jag tänker t.ex. bostadsbolag med hög belångsgrad m.m