söndag 18 maj 2008

Min syn på miljön

När det gäller miljö är det tre saker som jag tycker är väldigt viktiga.

1 Spridning av miljögifter, bekämpningsmedel och andra gifter påverkar djur och växer, människor som jobbar med gifterna och mig själv som äter maten och dricker vattnet. Jag vill inte äta frukt besprutat med DDT och massa andra gifter som vi idag inte har en aning om vad de kan leda till. Därför äter jag så mycket som möjligt ekologiskt odlat.

2 Minskad biologisk mångfald, för mig så är det här mest en etisk fråga men det finns många andra argument till att inte utrota alla arter förutom människan. 60% av dagens mediciner kommer från växer, vad mer finns att hämta? Kompletta ekosystem ger bättre skydd mot översvämningar, stormar mm

3 Utnyttjande av resurser, vi är beroende av saker idag som kommer att ta slut om vi inte lär oss att utnyttja våra resurser mer effektivt.

Dessa punkter tror jag kommer att ha större effekt på vår vardag i framtiden än vad tex den globala uppvärmninen kommer att ha. Vad tror du?

2 kommentarer:

Sofia Lindvall sa...

Ja, jag håller med dig i alla tre punkter. Du verkar ha väldigt vettiga åsikter!

Rikframtid sa...

Sofia Lindvall: Tack så mycket!