måndag 19 maj 2008

Övergödningen av östersjön

I aftonbladet idag kan man läsa att Sverige bara kommer att nå utsläppsmålen till 49% på kväve och fosfor ut till Östersjön. För att lösa det problemet vill naturvårdsverket höja skatten på konstgödsel. När ska de lära sig att skatter inte kommer att lösa några miljöproblem, om man verkligen ville stoppa övergödningen av Östersjön skulle man göra det mer attraktivt att gå över till ekologisk odling.

Jag tycker att det ska satsas på lösningar istället för straff.

5 kommentarer:

Finanspampen sa...

Tittar in på din blogg då du varit på min!
Är du som jag student på högskola/univ och försöker spara lite pengar?
Du kan inte ge lite mer bakgrund på din situation? (Hur mkt du sparar i månaden, i vad, jobbar du, fullt csn? osv osv)

Lycka till iallafall, jag skall följa dig och stötta!

Rikframtid sa...

Nu har jag lagt till en liten om mig ruta! Tack för stöttningen hoppas jag kan göra det samma!

Anonym sa...

Staten och även naturvårdsverket är en hungrig best. Men syftet är nog att om konstgödsel blir dyrare så övergår man till något billigare alternativ. Fast jag tror att i slutändan jämnar saker ut sig och utsläppen kommer inte bli så mycket mindre. För att skapa nytt krävs ju energi.

M. Carlsson sa...

Det är bara för sorgligt med Östersjön. Hoppas att allt fler går över till ekologisk odling nu när efterfrågan ökar. Varför inte både piska och morot? Dyrare konventionell odling gör det ju mer lönsamt att odla ekologiskt? Eller tänker jag fel?

Geoffrey Goines sa...

Hmmm, skatten på konstgödsel måste höjas inom hela EU för att detta ska fungera. Och jag tror inte de franska bönderna tillåter en sådan skattehöjning...