måndag 26 maj 2008

Lärarutbildningen

Det har kommit flera nya förslag den senaste tiden för att förbättre skolan och minska andelen obehöriga lärare. Jag studerar själv till biolog och kemi och biologilärare och blir väldigt förvånad när jag ser den diskussion som finns när det gäller obehöriga lärare.

För mig är det självklart att en lärare ska vara behörig, argumentet att behörighet inte är någon garanti för kompetens är bara löjlig. Det finns inget som hindrar alla obehöriga fantastiska pedagoger att utbilda sig. Lärarutbildningen är inte dålig, i alla fall inte den jag läser, vi läser 1,5 år med kemiprogrammet och 1,5 år med biologiprogrammet. Ämneskunskapen är väldigt bra, vi får mycket praktik och didaktik. Det finns ingen möjlighet att en obehörig lärare har den kunskap som en behörig lärare har.

Jag har svårt att förstå att vi accepterar att personer som vi inte har en aning om vilken bakgrund de har får avgöra våra barn framtid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Obehöriga lärare är oacceptabelt.

Anonym sa...

Som jag ser det så finns det flera olika problem. Att bara säga att alla lärare ska vara behöriga är att göra det alldeles för lätt för sig själv. Till att börja med så håller lärarutbildningen (kanske inte över allt men på väldigt många ställen) alldeles för dålig klass. När jag läste Uppsala Universitets lärarutbildning så var nivån skrämmande låg och det fanns inga som helst kvalitetskontroller. Vad jag förstått från kollegor som läst på andra ställen verkar det vara rätt lika över hela landet (finns säkert undantag).

Sedan så måste de ha en vettig plan för hur de obehöriga i dag ska bli behöriga samt hur de ska göra med ämnen där det verkligen inte finns några behöriga eller ytterst få. T ex söker skolan jag jobbar för just nu både en lärare i Samhällskunskap och en lärare i Multimedia. Ansökningstiden går ut om några dagar. När det gäller samhällskunskap har det kommit in kanske 30 ansökningar och nästan alla är behöriga. Naturligtvis kommer skolan också att anställa en behörig där. När det gäller multimedia så har det kommit in två ansökningar, ingen av dessa är behörig.

Under de år jag arbetat vid den här skolan samt den jag arbetade vid innan så har de sökts och anställts ett antal olika lärare i multimedia, ingen av dem har varit behörig och av de som har sökt så har max 5% varit behöriga lärare, problemet är bara att av dessa som varit behöriga har ingen haft ämneskompetensen i just multimedia (de har kanske varit svenska/engelska lärare med ett eget datorintresse eller en mattelärare som även läst några kurser i olika dataämnen). Naturligtvis går det inte att anställa en sådan ”behörig” lärare framför någon med kanske 4 års universitetsstudier riktade mot multimedia och dessutom ett par års arbetslivserfarenhet. Faktum är att de gånger vi testat sådana lärare har det visat sig att eleverna oftast kan mer än dom.

Multimedia är bara ett exempel, det finns massor av olika ämnen där det nästintill inte finns några behöriga lärare alls i hela landet. Tänk ämnen som tex mikroprocessorteknik, foto, olika byggkurser, olika fordonskurser, frisör, webbdesign, programmering, svetsning, tryckteknik osv.

Vad jag i stället anser borde göras är att regeringen tar fram en plan för hus dessa lärare ska kunna bli behöriga på ett enkelt sätt. Säg t ex att en utbildning tas fram som är specialanpassade för lärare i ”udda” ämnen (jag vet att der redan finns sådana men de är oftast väldigt begränsade, långt från alla kommer in och de finns inte för alla ämnen).

Alla som i dag jobbar som obehöriga lärare ska vara garanterade plats vid denna utbildning och den ska ske på distans, ens vanliga lärarjobb ska vara en del av ens studier. Denna ska såklart vara anpassad efter hur länge man arbetat som lärare. Dvs har någon jobbat som lärare i tio år kanske det räcker med en till två månaders intensivstudier inom vissa punktområden medan någon som bara jobbar i ett halvår kanske behöver ett års studier.

Det bör även tas fram någon ”minibehörighet” för att inte skrämma bort skickliga människor från näringslivet. Säg t ex att en civilingenjör på Ericsson som arbetar som programmerare i 20 års tid som nu känner att den vill göra något annat med, jobba med yngre människor och får beviljat att bara jobba 3 dagar i veckan på Ericsson, tanken är att han eller hon resterande två dagar ska undervisa i Programmering C på gymnasiet (naturligtvis efter noggranna intervjuer och kanske även testundervisning för några ur skolans personal för att bedöma om personligen är lämplig). Förstå vad denne person skulle kunna bidra med erfarenhet och uppgifter hämtade direkt ur verkligheten (näringslivet). Det skulle vara guld värt för de elever som väljer att läsa den högre programmeringen. Men denne person tänker knappast ta tjänstledigt från Ericsson i två års tid för att läsa in lärarbehörigheten för att sedan kunna göra något sådant.

Eller varför inte en skicklig gammal börs-VD som vill ge något tillbaka till samhället på gamla dar och gärna skulle vilja hålla i kursen Ung företagssamhet på en skola. Tänk bara vilket helt fantastiskt undervisning i hur man driver ett företag denne skulle kunna hålla för eleverna. Tänk alla kontakter i näringslivet den har att ta dit som gästföreläsare, tänk alla företag som den kan ta med eleverna på studiebesök. Men kommer den sätta sig i skolbänken i två år först för att läsa in behörigheten? Eller varför inte i fem år då den kanske inte har någon universitets/högskoleutbildning alls.

Jag anser att en lärarutbildning är oerhört viktig men att en lärarexamen inte automatiskt är samma sak som en bra lärare. Jag anser att lärarutbildningen måste bli betydligt bättre. Jag anser att ett mål måste vara att alla obehöriga lärare ska bli behöriga men då måste det också tas fram lämpliga sätt för dessa att bli behöriga samtidigt som de utövar det lärarjobb som de kanske haft i 20 år. Jag anser också att det vore en enorm förlust för gymnasiet om kopplingen till näringslivet skulle försvagas då folk ur näringslivet får det betydligt svårare att komma in och undervisa på skolan.

Tänk dig ett sådant utbyte där den läraren som lär eleverna på fordonsprogrammet hur de fixar en trasig motor fick komma ut på en bilverkstad och jobba i någon månad samtidigt som någon från verkstaden kom till skolan och höll i undervisningen.